Een barstje in het scherm van je iPhone. Een grijs geworden wifi-knopje of het geheugen dat niet goed meer werkt. Er kunnen een aantal functies zijn uitgevallen. Hoe dan ook, bij Apple kunnen ze veel met iPhone’s die gerepareerd moet worden. Er zijn een aantal zaken belangrijk zijn wanneer je een iPhone hebt met een defect.
Wat is er defect?
Logische vraag misschien, maar bij een beschadiging of het uitvallen van een functie is het belangrijk om te weten wat er precies kapot is. Een wifi-knopje dat bij de instellingen niet meer te activeren of deactiveren valt, kan heel vervelend zijn, maar wordt wel gratis gedekt. Sterker nog: je krijgt er een nieuwe iPhone voor terug. De oude wordt ingenomen en je mag direct bij de Apple Store, een iMac centre of andere verkooppunten, een nieuwe meenemen. In het geval van winkels buiten de Apple Store in Amsterdam, wordt de kapotte iPhone vaak opgestuurd en duurt het een paar dagen voor je een nieuwe kunt ophalen. Voor privacy redenen dien je er verstandig aan te doen alle documenten, foto’s en telefoonnummers van deze iPhone te verwijderen. De defecte iPhone krijg je namelijk niet terug.
Verzekering
Is de iPhone verzekerd? Of met andere woorden: heb je Apple Care aangeschaft bij de aankoop van je iPhone? Dit is belangrijk. Apple Care is een verzekering voor je iPhone en kan je een hoop geld schelen wanneer een reparatie noodzakelijk is. Denk aan een zorgverzekering die een peperdure operatie dekt wanneer je in het ziekenhuis belandt. Apple Care kost 99 euro voor een iPhone 6 of 6 Plus. Een iPhone van die generatie kost al gauw richting de 500 euro. Wat dat betreft kan Apple Care dus een prima verzekering zijn, zeker gezien een iPhone reparatie zonder Apple Care hoog kunnen oplopen (denk aan honderden euro’s voor een inwendige reparatie). Apple Care kun je daarnaast ook per maand betalen (volgens gebruikers ongeveer 5 euro per maand, maar wel doorlopen voor 24 maanden en met een eigen risico van 69 euro).
Volgens de wet heeft iedere iPhone 2 jaar garantie. Daarnaast is het van belang of de iPhone zakelijk of particulier gekocht is: bij zakelijk gebruik ben je minder goed gedekt wanneer er een defect optreedt, dan wanneer je hem als particulier koopt. Neem dat mee in je afweging wanneer je twijfelt hoe je een iPhone wilt aanschaffen.