Verschillende soorten callcenters

Er zijn verschillende soorten callcenters. Je hebt namelijk outbound en inbound telemarketing. Bij een inbound telefoontje belt een klant naar het callcenter. Een klant heeft dan je hulp nodig en belt een hulpnummer. Het voordeel van inbound bellen is dat de klant je echt nodig heeft. Er hoeft dus geen verkooppraatje gehouden te worden. Bij een outbound telefoontje wordt er door het callcenter gebeld om een dienst te verkopen. Outbound bellen is weer onder te verdelen in twee categorieën, namelijk warm bellen en koud bellen. Bij warm bellen heeft de klant zelf gevraagd om gebeld te worden. Het is dus zeker dat je een potentiële klant aan de lijn krijgt. Bij koud bellen heeft de persoon aan de andere kant niet gevraagd om gebeld te worden, dit zijn de moeilijkste telefoontjes.

Waar moet een telemarketeer goed in zijn?

Een goede telemarketeer heeft inzicht en doorzettingsvermogen. Bij inbound telefoontjes moet de telemarketeer natuurlijk veel kennis bezitten over de producten en diensten. De moeilijkste telefoontjes zijn die waarbij koud gebeld wordt. Ook dit kan je na verloop van tijd leren, maar het vergt een bepaald karakter om hier echt goed in te worden. Het is dan ook lang niet voor iedereen even eenvoudig. Als telemarketeer is het belangrijk om de juiste techniek te bezitten en in te spelen op de wensen van de klant.

Jouw telemarketing uitbesteden

Soms is het handig om een callcenter in te huren om telefoontjes voor je te plegen. Een goed callcenter heeft al goed opgeleid personeel. Hierdoor is het vaak efficiënter om deze mensen te laten bellen dan je eigen personeel. Je eigen personeel zal waarschijnlijk weer goed zijn in iets anders. Het is zonde om je personeel te betalen voor iets waarvoor ze niet opgeleid zijn. Er zijn veel verschillende callcenters die bereid zijn om voor je te bellen. Toch is het belangrijk dat je wel het juiste callcenter uitkiest. Niet alle callcenters zijn bijvoorbeeld even geschikt voor cold calling. Als je hierna op zoek bent kunnen we Binnen Verkoop Ondersteuning erg aanraden. Bij dit callcenter is het personeel gespecialiseerd in cold calling. Zo hoeft jouw manager alleen nog maar te wachten tot het callcenter een aantal afspraken geregeld heeft.

Cursussen

Heb jij een groot bedrijf en vind jij het belangrijk dat jullie toch een eigen callcenter krijgen? Dan is het aan te raden om je personeel hier goed voor op te leiden. Natuurlijk kunnen jullie gewoon het een en ander proberen maar het is goed om ook de theorie te kennen. Bij Binnen Verkoop Ondersteuning bieden ze ook cursussen aan. Deze cursussen zijn vooral praktijkgericht maar ook de theorie komt goed aan bod. De theorie wordt dus gelijk getest in de praktijk. Op deze manier weet jij zeker dat de technieken die aangeleerd worden in de cursus ook daadwerkelijk werken. Een eigen callcenter kan erg handig zijn als je een groter bedrijf hebt. Heb jij een kleiner bedrijf? Dan raden we je af om het eigen personeel op te leiden maar kan je de telemarketing beter uitbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *